Pink Octopus_blog_humor-in-marketing

Lachen, gieren, converteren.

Hoeveel marketeers heb je nodig om een gloeilamp te vervangen? Geen idee, maar ze zullen het zeker proberen te verkopen als een ‘exclusieve lichtbronervaring die je ziel zal verlichten’.

Bij marketing draait het allemaal om het creëren van een sterk merk. Om het aantrekken van klanten en uiteraard om de verkoop een boost te geven. Het overbrengen van een boodschap kan op talloze manieren. Maar heb je wel eens aan humor gedacht? Ok, misschien iets verfijnder dan hoe ik deze blog ben begonnen, maar humor kan een heel goede manier zijn om je doelgroep te bereiken en ze aan te zetten tot een actie.

Marketing is voor een groot deel gestoeld op het beïnvloeden van mensen. Op het beïnvloeden van gedrag. En daar spelen emoties een belangrijke rol in. Een beslissing wordt met name op basis van een emotie gemaakt. Daarna wordt het vaak gerationaliseerd met logica om het als het ware voor jezelf goed te praten. En humor is nu eenmaal een van de krachtigste emoties die positieve gevoelens kunnen oproepen en dus kan aanzetten tot positief gedrag.

 

Trek de aandacht met humor

We worden dagelijks overspoeld met informatie. Aan onze hersenen de taak om een eerste grove schifting te maken. Een grappige advertentie, een humoristische social media post of zelfs een komische afbeelding kan genoeg zijn om op te vallen tussen de massa. En kan daarmee het eerste zaadje planten in het geheugen van je super klant.

Door humor in je marketingcampagnes te integreren kun je jezelf dus onderscheiden van de concurrentie. Je kunt het een onderdeel maken van je merkpersoonlijkheid, van je personal branding. Wie kent de reclames van Centraal Beheer, Rolo of KPN – Goeiemoggel – niet? (Ok, je moet hier misschien iets ouder voor zijn.) Mensen kunnen zich ermee identificeren en zullen zich dus meer verbonden voelen met jouw merk.

Let's go viral

Meer van deze tijd… humor in je marketinguitingen kan ook de virale potentie verhogen. Mensen houden nu eenmaal van dingen die ze aan het lachen maken en delen dat graag met hun omgeving. Het versterkt het beeld dat zij zelf grappig zijn. Zo kan jouw uiting zo maar viral gaan en dus voor een enorme organische groei van je naamsbekendheid zorgen. 

 

Toon en context

Hoewel humor een krachtig middel is om in te zetten in je marketing heeft het ook een keerzijde. Wat de een grappig vindt, kan door een ander helemaal niet gewaardeerd worden. Of erger nog, kan bij een ander in het verkeerde keelgat schieten. Het is dus van belang om de juiste toon, balans en context te vinden. 

Ook hier komt het kennen van je super klant weer om de hoek kijken. Je moet ze echt goed begrijpen om in te kunnen schatten of jouw idee van iets geestigs ook door jouw super klant zo gewaardeerd wordt. Sluit het aan bij haar waarden en normen? Is je band dusdanig goed met haar dat je haar op een lollige manier kunt benaderen? 

En zorg er altijd voor dat je respectvol bent. Maak geen grappen ten koste van anderen en gebruik geen kwetsende humor. Dat zal alleen maar tegen je werken.

Dus laat je creativiteit eens lekker losgaan en benader je marketing met een kleine knipoog. Het leven is al serieus genoeg en het kan je conversie ook nog eens flink verhogen als je de juiste snaar weet te raken.

  • Wil je jouw super klant ook super goed leren kennen en precies begrijpen wat voor soort humor bij haar aanslaat? Doe dan mijn Training Doelgroep bepalen. Voor slechts € 47,- weet je precies hoe je haar positief kunt beïnvloeden.
  • En wil je mensen met jouw grappige teksten aanzetten tot een aankoop? Met de gratis training Iedereen kan schrijven laat ik je zien hoe je dat doet zonder verkoperig over te komen.

Deel deze blog!

Vond je dit interessant?

Meld je dan aan voor mijn Pink Octotips!
 Elke week stuur ik je handige marketing- en ondernemerstips
om je bedrijf te laten groeien.

De trajecten van Pink Octopus

Social & Content marketing

Vergroot je online zichtbaarheid op een doelgerichte manier.

  • Bouw een solide basis voor je content
  • Creëer snel interessante content
  • Haal meer resultaat uit je inspanningen
  • Weet waar je je op moet richten
  • Altijd inspiratie voor content die je doelgroep interesseert
  • Bespaar tijd door een efficiënte aanpak
  • Krijg weer plezier in content maken

Vanaf 749,-

Starters
marketing

Bouw een solide marketingbasis voor jouw nieuwe bedrijf.

  • Eenvoudig stappenplan voor je marketing
  • Weet waarop te richten en wat resultaat oplevert
  • Maak jouw aanbod aansprekend
  • Weet wat jouw doelgroep nodig heeft
  • Laat branding voor je bedrijf werken
  • Kies de beste uitingen voor jouw bedrijf
  • Werk met vertrouwen aan marketing

Vanaf 999,-

Maatwerk
marketing

Professionaliseer je marketing en
laat je bedrijf groeien.
  • Weet wat wel en niet werkt in je marketing
  • Bespaar tijd en geld door focus op de juiste dingen
  • Professionaliseer met eenvoudige stappen
  • Online marketing &                     E-mailmarketing
  • Social media & Content marketing
  • Campagne- en productlanceringen
  • Huisstijl, Rebranding en Herpositionering

Prijs op aanvraag

Ga eenvoudig van likes naar leads

Pink-Octopus-Training-Content-Booster-Zet-in-5-simpele-stappen-je-content-voor-het-hele-jaar-klaar

In slechts een week staat jouw content 

voor het hele jaar klaar!

Normaal voor 99

Nu voor maar 27