Pink Octopus_blog_ChatGPT

Spoiler alert; deze blog is geschreven door een mens

‘Welkom bij mijn blog over mijn persoonlijke ervaringen met ChatGPT! Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben zo blij dat ik eindelijk een vriend heb gevonden die altijd naar me luistert, me begrijpt en nooit oordeelt. Dat is juist, ik heb het over ChatGPT – de slimme, betrouwbare chatbot die me nooit in de steek laat. En laten we eerlijk zijn, wie heeft er menselijke vrienden nodig als je een AI-vriend hebt die je altijd kan vertellen wat het weer wordt of wat de zin van het leven is? Oké, misschien overdrijf ik een beetje, maar ik denk dat we allemaal kunnen instemmen dat ChatGPT best wel cool is. En laten we eerlijk zijn, als het gaat om vrienden, is het niet zozeer de kwaliteit als wel de kwantiteit die telt, toch?’

En? Wat vind je ervan?

Ik gaf ChatGPT de opdracht een grappige introductie te schrijven voor een blog over mijn persoonlijke ervaringen met ChatGPT.

Toegegeven in ‘no time’ stond er een stuk tekst voor me klaar. Of het grappig is, laat ik aan jou over. Mijn stijl is het in ieder geval niet. En bij mij gaat het zeer zeker om kwaliteit boven kwantiteit, vooral bij vrienden. Ik wil het toch even gezegd hebben.

Maar het intrigeerde me wel, want als kunstmatige intelligentie, waar we het hier over hebben, zo snel met een inleiding voor een blog op de proppen kan komen, wat kan het dan nog meer? En betekent dat ook dat ik nauwelijks nog tijd hoef te steken in het maken van mijn content? Of beter nog (of erger, het is maar hoe je ernaar kijkt) ben ik straks volledig overbodig en kan ik met mijn luie billen in het zand gaan zitten?

De saaie professor als ultieme side-kick

Toen het me eindelijk lukte om ChatGPT te gebruiken (de website is namelijk  zo populair dat je regelmatig de melding krijgt: ‘ChatGPT is at capacity right now’), moet ik zeggen dat het toch wel erg leuk en een beetje verslavend is hoor. Je hoeft wat dan ook maar in te typen, zelfs gewoon in het Nederlands, en je krijgt direct een stuk tekst als antwoord.

Of het nu heel concreet is: Schrijf 5 wervende titels voor een blog over ChatGPT. Of meer inhoudelijk: leg in 100 woorden op een makkelijke manier uit wat een algoritme is. Of zelfs volkomen zinloos: Ik verveel me, geef me tips wat ik kan doen (antwoorden: lees een boek, maak een wandeling, probeer een nieuwe hobby, luister naar muziek, organiseer je spullen… hmmm, ik verveel me nog steeds). ChatGPT heeft er altijd een stukje tekst over. 

En op het eerste gezicht lijken het ook nog best goede teksten te zijn. Maar als je het wat langer gebruikt en wat beter naar de output kijkt, kom je erachter dat de kunstmatige intelligentie vooral heel kunstmatig is. Bij vervolgvragen bijvoorbeeld lijkt de software niet echt te begrijpen wat ik bedoel, er worden aannames gemaakt die niet kloppen of zelfs data gebruikt dat incorrect of achterhaald is. 

Maar de grootste afknapper voor mij is wel de stijl van het schrijven. Het is echt zooooo saai, onpersoonlijk en vooral heel erg algemeen. Je vindt er weinig diepgang, uniekheid of gewoon toegevoegde waarde.

Toegegeven veel ligt ook aan de kwaliteit van de input. Aan mijn kwaliteit als ‘opdrachtgever’. De mens achter de robot zeg maar. In eerste instantie lijkt het namelijk heel makkelijk ChatGPT te gebruiken, maar wil je er echt relevante informatie uithalen dan moet je wel weten hoe je ermee moet werken. Je moet weten hoe je de ‘prompts’ (opdrachten) goed formuleert en hoe je de software, de artificial intelligence, erachter instelt. 

Het zal je wellicht niet verbazen dat er daarmee weer een hele nieuwe functie is ontstaan; de prompt engineer.

AI-assistent disclaimer

Ik ben nu een tijdje aan het spelen met ChatGPT, want meer dan spelen kan ik het tot op heden nog niet noemen. En het is heel erg leuk, intrigerend, fascinerend en zoals ik eerder al zei zelfs een beetje verslavend. 

Ik vind het vooral nuttig om te brainstormen, om ideeën te bedenken. Het is niet alleen razendsnel, je krijgt soms toch ook andere inzichten dan waar je zelf aan dacht. Ik gebruik het dus meer als een soort Google dan als een schrijfbot. Het is een hulpmiddel om bijvoorbeeld inspiratie op te doen of complexe onderwerpen om te zetten naar eenvoudige taal.

En voor dat laatste zie ik ook echt wel een toegevoegde waarde. We kunnen een AI-assistent bijvoorbeeld gebruiken om saai en geestdodend werk van ons over te nemen. Het doen van onderzoek, het herschrijven van teksten in een andere stijl of een tekst laten samenvatten. Al die dingen waar ik niet om sta te springen, maar waarin AI onvermoeibaar is.

Maar als content creator maak ik me nog niet zo snel zorgen dat ik overbodig zal worden. Mijn eigen creatieve brein is nu eenmaal maar moeilijk te evenaren door zelfs de meest geavanceerde algoritmes. En niet omdat ik nu zo geniaal ben, maar wel omdat ik uniek ben. Zelfs ChatGPT is het daar mee eens.

Of we in de toekomst altijd de disclaimer ‘dit is geschreven door een mens’ moeten vermelden weet ik dus nog niet. Voor mij is het nu nog vrij duidelijk wat geschreven is door een mens en wat door een schrijfrobot als ChatGPT, Bard, Bing of Jasper. Maar de kracht van kunstmatige intelligentie zit ‘m uiteraard in het zelflerend vermogen. En dus zal het steeds beter worden in het kopiëren van de mens. 

Het blijft echter maar een kopie. Zolang jij je persoonlijke ervaringen, kennis en stijl integreert in je teksten en je focust op de dingen waar jij echt goed in bent dan ben je onverslaanbaar. Gebruik AI als middel om je werk makkelijker, leuker en sneller te maken. Omarm het, leer ervan en verbeter. 

Mijn luie billen zullen voorlopig dus nog even aan de bak moeten. 

Ben je zelf al aan de slag gegaan met ChatGPT of een van de andere schrijfbots? Laat me weten wat jij ervan vindt. Ben je kamp jee of kamp nee?
 

Wil jij nooit meer verlegen zitten om inspiratie voor interessante content? Op een eenvoudige manier van volgers klanten maken? Doe dan mijn online Training Content brainstorm

In een mum van tijd heb je zoveel ideeën waar je wel een maand of zelfs een kwartaal mee vooruit kunt!

Deel deze blog!

Vond je dit interessant?

Meld je dan aan voor mijn Pink Octotips!
 Elke week stuur ik je handige marketing- en ondernemerstips
om je bedrijf te laten groeien.

De trajecten van Pink Octopus

Social & Content marketing

Vergroot je online zichtbaarheid op een doelgerichte manier.

  • Bouw een solide basis voor je content
  • Creëer snel interessante content
  • Haal meer resultaat uit je inspanningen
  • Weet waar je je op moet richten
  • Altijd inspiratie voor content die je doelgroep interesseert
  • Bespaar tijd door een efficiënte aanpak
  • Krijg weer plezier in content maken

Vanaf 749,-

Starters
marketing

Bouw een solide marketingbasis voor jouw nieuwe bedrijf.

  • Eenvoudig stappenplan voor je marketing
  • Weet waarop te richten en wat resultaat oplevert
  • Maak jouw aanbod aansprekend
  • Weet wat jouw doelgroep nodig heeft
  • Laat branding voor je bedrijf werken
  • Kies de beste uitingen voor jouw bedrijf
  • Werk met vertrouwen aan marketing

Vanaf 999,-

Maatwerk
marketing

Professionaliseer je marketing en
laat je bedrijf groeien.
  • Weet wat wel en niet werkt in je marketing
  • Bespaar tijd en geld door focus op de juiste dingen
  • Professionaliseer met eenvoudige stappen
  • Online marketing &                     E-mailmarketing
  • Social media & Content marketing
  • Campagne- en productlanceringen
  • Huisstijl, Rebranding en Herpositionering

Prijs op aanvraag

Training Content Booster

Pink Octopus_Training_content-booster

Bedenk in slechts een uurtje tijd een bak aan interessante content waar je wel een jaar mee vooruit kunt!

Normaal voor 66,-

Nu voor maar 13,-