‘Het lijkt iedereen zo makkelijk af te gaan, het laten groeien van een bedrijf. Waarom lukt het hen wel en jou niet?’
Dit was de eerste regel van een advertentietekst waarmee ik onlangs op social media heb geadverteerd. De ‘stopper’ die ervoor moest zorgen dat men de rest van mijn advertentie zou lezen en ze hopelijk zou aanzetten tot actie; het aanmelden voor mijn gratis weggever.
Waarom zou ik mijn advertentie met iets negatiefs beginnen? Ik wil toch een positief beeld van mijn bedrijf schetsen? Ik wil toch dat mensen gemotiveerd raken om iets bij mij te kopen in plaats van depressief in een hoekje weg te duiken?
Ken de frustratie van je doelgroep
Mensen zijn gebouwd om pijn te vermijden. Negatieve prikkels merken we dan ook eerder op dan positieve signalen. Teksten gebaseerd op pijn werken daarom erg goed om de aandacht van je doelgroep te trekken.
Hoe je super klant er ook uitziet, iedereen heeft te maken met verschillende uitdagingen of dingen waar men tegenaan loopt. Frustraties en problemen die ze op willen lossen of graag vanaf willen. Of je nu producten verkoopt of diensten dit principe geldt voor alle type bedrijven en dus voor alle type klanten.
Door je super klant heel goed te kennen, weet je ook wat er bij haar speelt. En dus ook met welke uitdagingen en pijn ze worstelt. Wanneer je hierop inspeelt, trek je niet alleen haar aandacht, ze zal je ook eerder vertrouwen. Ze herkent zichzelf namelijk in jouw teksten en heeft het gevoel dat jij haar begrijpt. Als je hier vervolgens een oplossing, oftewel jouw aanbod, tegenover zet, zal ze eerder geneigd zijn hierop in te gaan.
Onderzoek toont aan dat advertenties gericht op een negatieve situatie, een situatie die je wilt vermijden, meer oogfixaties laat zien. Oftewel men besteedt meer tijd en aandacht aan negatieve advertenties.
Ben je uit op een snelle actie? Bijvoorbeeld klikken op een advertentie? Mensen iets vanuit een e-mail laten downloaden of ze iets laten bestellen? Speel dan in op de pijnpunten van je doelgroep en de oplossing die je daarvoor kunt bieden. Op deze manier lok je direct gedrag uit. Men wil zo snel mogelijk een oplossing voor hetgeen waarmee ze worstelen.
Hoe pas je deze techniek toe?
- Weet welke pijn er speelt bij je doelgroep. Zorg allereerst dat je je super klant door en door kent. Dat je precies weet waar ze mee worstelt, wat haar uitdagingen en frustraties zijn.
Door een super klant profiel te maken, oftewel een persona, weet je waar ze naar op zoek is, wat haar wensen en behoeften zijn. Ken je haar dagelijkse problemen en uitdagingen. - Benoem deze pijn in je teksten. Als je de pijn van je super klant hebt geïdentificeerd, kun je deze gebruiken in jouw marketingteksten. Benoem de uitdagingen en problemen die ze ervaart en laat zien dat je begrijpt waar ze mee te maken heeft. Maak de pijn extra groot, overdrijf het zelfs een beetje, zodat het goed opgemerkt wordt.
- Bied een oplossing voor het probleem. Maak vervolgens een bruggetje naar jouw aanbod door te laten zien hoe jouw product of dienst kan helpen om deze pijn op te lossen. Houd hierbij in gedachten dat niemand een product koopt. Je koopt altijd een gewenst resultaat. Benoem dus de voordelen van je aanbod en niet zo zeer de specificaties en functionaliteiten.
- Voeg social proof toe. Social proof is een krachtige marketingtechniek waarbij je laat zien dat anderen jouw product of dienst ook hebben gebruikt en er succes mee hebben geboekt. Het maakt je verhaal authentieker en geeft je tegelijkertijd autoriteit. Er zijn namelijk anderen die jouw aanbod geweldig vinden, dus moet jij wel geweldig zijn. Neem recensies of succesverhalen van klanten op in je tekst. Of vertel hoeveel klanten je al succesvol hebt geholpen. Of een gemiddelde beoordeling die je van je klanten hebt gekregen. Zo lang het allemaal maar echt waar is. Ga geen dingen verzinnen of mooier maken dan ze zijn!
Om ervoor te zorgen dat je tekst niet alleen aanspreekt, maar ook aanzet tot actie, oftewel converteert, voeg je aan het einde een call to action (CTA) toe. Altijd! Je roept altijd op tot het uitvoeren van een handeling. Dit kan zijn ‘Download nu deze tips’, ‘Meld je nu aan voor…’, ‘Reserveer nu je plekje’, ‘Koop nu met 15% korting’, ‘Lees onze blog voor meer informatie’, etc.
MAAR: Negatieve teksten trekken misschien de aandacht, positieve teksten daarentegen worden beter onthouden.
Probeer het gewoon zelf eens. Schrijf een tekst gebaseerd op pijn een eentje uitgaande van plezier en kijk welke het beste converteert. Ik ben benieuwd!
- Wil je jouw super klant ook super goed leren kennen en op die manier eenvoudig het perfecte aanbod te kunnen doen? Doe dan mijn Training Persona maken. Voor slechts € 47,- leg je een gouden basis voor al je toekomstige marketingactiviteiten.
- En wil je mensen met jouw teksten aanzetten tot een aankoop? Met de gratis training Iedereen kan schrijven laat ik je zien hoe je dat doet zonder verkoperig over te komen.
Deel deze blog!
Vond je dit interessant?
Meld je dan aan voor mijn Pink Octotips!
Elke week stuur ik je handige marketing- en ondernemerstips
om je bedrijf te laten groeien.
De trajecten van Pink Octopus
Social & Content marketing
Vergroot je online zichtbaarheid op een doelgerichte manier.
- Bouw een solide basis voor je content
- Creëer snel interessante content
- Haal meer resultaat uit je inspanningen
- Weet waar je je op moet richten
- Altijd inspiratie voor content die je doelgroep interesseert
- Bespaar tijd door een efficiënte aanpak
- Krijg weer plezier in content maken
Vanaf 749,-
Starters
marketing
Bouw een solide marketingbasis voor jouw nieuwe bedrijf.
- Eenvoudig stappenplan voor je marketing
- Weet waarop te richten en wat resultaat oplevert
- Maak jouw aanbod aansprekend
- Weet wat jouw doelgroep nodig heeft
- Laat branding voor je bedrijf werken
- Kies de beste uitingen voor jouw bedrijf
- Werk met vertrouwen aan marketing
Vanaf 999,-
Maatwerk
marketing
laat je bedrijf groeien.
- Weet wat wel en niet werkt in je marketing
- Bespaar tijd en geld door focus op de juiste dingen
- Professionaliseer met eenvoudige stappen
- Online marketing & E-mailmarketing
- Social media & Content marketing
- Campagne- en productlanceringen
- Huisstijl, Rebranding en Herpositionering